vrijdag 6 april 2018

#nieuwsvanachterdeduinen# vrijdag 6april


#nieuwsvanachterdeduinen# vrijdag 6april       

De 1e en enige oefenvlucht van vorige week is goed verlopen, sommige afdelingen hadden de africhtingen ruim van te voren gecanceld uiteraard met de beste bedoelingen maar sloegen de plank volledig mis.  Wij hebben dus wel kunnen genieten van de aankomsten maar hebben ook de puntjes op de i kunnen zetten zoals onze kloksystemen uittesten en kijken of alle duiven correct worden geconstateerd. Bij de Compuclub ging wel het een en ander mis of lag het aan de clubs? Genoeg werk nog te doen………….

Zondag heb ik met bewondering gekeken naar De Ronde van Vlaanderen, koud, regen  en dan ook nog heel veel kilometers fietsen met venijnige klimmetjes en kasseien stroken. Een gemiddelde snelheid die je met de brommer niet eens haalt en met een geweldige winnaar, Nikki Terpstra wat een klasbak! Ook bij de vrouwen een geweldige winnaar namelijk onze landgenote Anna van der Breggen. Dubbel Nederlands succes door 2 geweldige topsporters. Om te winnen heb je klasse nodig en waar horen we dat meer maar ook karakter, inzicht en doorzettingsvermogen.

Woensdag stond volgens afspraak T.V. Noord Holland voor de deur om een item te maken over de roofvogel. Ik heb kunnen vertellen dat het dramatische vormen aanneemt en dat wij niet tegen de roofvogels zijn maar dat door het menselijk ingrijpen er nu genoeg en wellicht al te veel zijn en heb opgeroepen te stoppen met het uitzetten van de roofvogel en met het op te hangen van nestkasten. De roofvogel niet verder pamperen en te appelleren aan het gezonde verstand want waar de mens zich met de natuur bemoeit zal hij altijd verantwoordelijk zijn en blijven.

Ruim 7000 leden hebben de petitie getekend en volgens berekeningen die ik kreeg worden er 1000 duiven per dag door de roofvogels verorberd en wanneer jij in een gebied woont waar het wemelt van de haviken en slechtvalken kun je stoppen met je hobby, maar ook wordt het hele luchtruim, in deze gebieden. leeg gevreten en is er geen vogeltje meer in de lucht te bekennen. Ruim een uurtje zijn we bezig  geweest en van 30 minuten film wordt een item van 2 minuutjes gemaakt. Hopelijk komt het e.e.a. goed uit de verf.

Bij de duiven zijn we begonnen met het verduisteren van de jonge garde, rond 17.00 uur wordt de boel dicht gezet en zodra de duisternis invalt verwijder ik de platen weer, zodat er genoeg zuurstof binnenkomt.

Bij de oude duiven verandert er voorlopig niets 1 x per dag los, goed trainen, genoeg voer, niets meer of minder, ze zien er goed uit dus zullen ze op de vitesse vluchten gerust hun prijsjes pakken.

De vooruitzichten zijn goed, temperatuur die oploopt, zonnige periodes, weinig kans op regen en wind op de staart. De duiven gaan in 1 x los,(totaal) met windje mee, dus zullen er genoeg doorjakkeren. Misschien zit er een beetje oost in de wind maar voor mij geen reden duiven thuis te houden, wel zal ik mijn duiven genoeg brandstof meegeven maar dat kan ik doen omdat het vitesse spel geen prioriteit heeft bij mij. Hopelijk één duif op tijd, die naar beneden knalt.( Donderdag stond op het lossingblog van de afdeling al de nodige informatie over a.s. zaterdag!!  Klasse zo hoort het)  Ik verwacht geen vroege lossing of moet ik schrijven ‘ik hoop dat men niet te vroeg lost’. Zo vroeg in het voorjaar zijn de ochtenden vaak koud en heiig en pas laat in de ochtend wordt het warmer en draait de wind ook meer van zuidoost naar zuid. We gaan het meemaken, Succes en hopelijk een mooie vlucht!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1e africhting